Näringsrik mat ger hälsoeffekter | Diabetes Wellness Sverige Hoppa till huvudinnehåll
Donate

Varje öre räknas verkligen.

Ge En Gåva

Näringsrik mat ger hälsoeffekter

Näringsrik mat ger hälsoeffekter

Enligt en ny rapport i Science är fördelningen mellan fett och kolhydrater oviktig ur hälsosynpunkt. Man bör istället fokusera på näringsrika livsmedel.

Publicerade: dec 04, 2018
Dela med sig:

Fyra framstående kostforskare som tidigare förespråkat olika dieter har valt att samarbeta i en vetenskaplig rapport av kunskapsläget. En av slutsatserna är att fördelningen mellan fett och kolhydrater inte spelar någon roll, det är näringsrik mat som ger hälsoeffekter.
En del experter hävdar att vi bör äta mycket fett och lite kolhydrater medan andra hävdar motsatsen. När det gäller de här kosthållningarna är orden ofta hårda mellan förespråkarna. Men i en vetenskaplig rapport som publicerats i tidskriften Science har forskare, som tidigare benhårt framhållit just sin egen kosthållning som den bästa, valt att samarbeta istället. De har sammanställt vad man vet och vad man ännu inte vet om fett och kolhydraters hälsoeffekter.
– Det här är en modell över hur vi kan komma till rätta med ”kostkrigen”, säger David Ludwig, professor i nutrition vid Harvarduniversitetet och läkare vid Bostons barnsjukhus, i ett pressmeddelande.

Kvaliteten på livsmedel det viktiga
Forskarna bakom rapporten enas om att det inte finns någon specifik fördelning av fett och kolhydrater på tallriken som passar bäst för alla. Snarare är kvaliteten på livsmedlen det viktigaste. Enligt rapporten kommer man långt på en minskning av socker, mättat fett och processade kolhydrater om man vill bibehålla en hälsosam vikt och minska risken för sjukdomar. Man bör till exempel hellre äta omättade fetter, fullkorn och stärkelsefattiga grönsaker. I rapporten lyfter forskarna även fram områden som de ännu inte kan enas kring. Till exempel behövs det mer forskning kring det kontroversiella påståendet att fett eller kolhydrater kan påverka kroppsvikten olika, även om man kalorimässigt äter dem i samma mängd.

Rapporten publicerad i Science.

Källa: SVT

Dela med sig: