Publicerat 4 juni 2025

19-åriga Alice fick typ 1-diabetes när hon var 11 år. En känslig ålder där hon kände sig annorlunda.
- Jag ville ju bara vara normal, som alla andra, säger Alice.
I dag satsar hon på en rallykarriär och vill visa att hon klarar av sin sjukdom trots pendlande blodsockervärden.


När Alice Liwell var sex år visste hon att hon skulle få diabetes.
- Det var lite lustigt. Min morbror har diabetes, och när han tog fram sin insulinspruta när jag var sex år, och jag frågade min pappa, vad gör han för något, förklarade min pappa, ”han behöver ta sitt insulin”, Ja ha, sa jag, är det där jag kommer få när jag blir äldre? Så min magkänsla sa redan då att jag kommer få det förr eller senare, fortsätter Alice.
Mars 2017 fick Alice, då elva år, sin diagnos, typ 1-diabetes.
- Under ett halvårs tid hade jag varit slö, druckit mycket, kissade konstant och var ofta sjuk.
Hennes farmor, som är överläkare, sa att hon skulle sluta att tramsa och att hon inte kunde ha diabetes. Men började ändå misstänka det och ordnade en tid på vårdcentralen till Alice för att få kolla upp sina värden. Så när Alice mormor tog henne till vårdcentralen kunde de konstatera att hon hade typ 1-diabetes med ett blodsockervärde på 23,5.
- De skickade mig direkt till Universitetssjukhuset i Linköping. Jag vägde då 37 kilo, var smal som en pinne, och helt uttorkad.
Hon blev inlagd fem dagar och fick lära sig att ta sina sprutor.
- Jag led också av psykisk ohälsa, så med detta blev det ännu värre. Ett helvete bröt ut, helt enkelt. Så det har inte varit en dans på rosor.

Fick inte rätt vård
Under åren har det varit jobbigt för Alice, då hon har ett kontrollbehov samt panikångest emellanåt.
- Jag tog mina sprutor och hade en Libresensor, men ville inte alltid ta mitt insulin. Jag ville ju vara normal, då sjukvården tyckte att min mamma skulle jaga mig med mina insulinpennor, när jag inte ville ta mitt insulin, förklarar Alice.
Så vid tre tillfällen har Alice haft både för lågt och högt blodsockervärde, för att hon inte hade skött sig, då hon har fått åkt in på sjukhuset och svävat mellan liv och död.
- Jag fick panikångest när mitt blodsockervärde var på väg neråt och har inte fått det stöd och den hjälp som jag skulle behövt av vården. Den läkaren som jag hade har förstört en stor del i mitt liv. Jag fick inte hjälp i tid. De var inte heller förstående under min skoltid. Det är ett heltidsjobb att ha diabetes. Om du inte har det, så förstår du inte innebörden av att ha sjukdomen.
Alice har inte haft några problem i skolan, utan skötte sig exemplariskt. Men har haft svårigheter att plugga när hennes blodsocker blev för högt. Vilket har varit svårt för henne, där ingen förstod hennes problem.
Sedan tre år tillbaka har Alice en pump istället, vilken har underlättat en del för henne.
- I början vägrade jag ha pump. Men nu känns det helt ok. Och i dag visar jag mer än gärna upp att jag har diabetes.

Har alltid haft ett stort bilintresse
I våras var hon en av tre tjejer som blev uttagen till Race Apprentice, av 63 sökande. En dröm som gick i uppfyllelse.
- Mitt bilintresse har alltid funnits där. Och när min bonuspappa, med stort motorsportintresse, kom in i mitt liv när jag var sex år, så väcktes det upp mer. Under tonåren drog det igång på riktigt då jag fick följa med pappa på många race.
Hon tog folkracelicens. Men tröttnade efter tre tävlingar. Därefter blev det rallylicens samt rallykartläsare, co-driver, vilket var mer intressant. Hon fick då följa med pappa som kartläsare och fastnade helt för det.
Som 18 åring tog hon sitt körkort och tre veckor därefter körde hon sin första rallytävling.
- Jag blev femma av tolv i klassen och sen har det bara fortsatt. Jag är fast och har hittat min grej. Ett sätt att fly från verkligheten, då jag glömmer bort att jag har diabetes.
Under tiden med Race Apprentice har hon haft Mikaela Åhlin-Kottulinsky, som mentor. Det var hon som drog igång allt i samarbete med Porsche, för att lyfta sporten för unga kvinnor där Mikaela coachade tre talangfulla tjejer, varav en var Alice, som siktade på en internationell karriär inom motorsport. Det började i mars, där de var i Arvidsjaur med Porsche Ice Experience.
- Jag körde då en Porsche 911 Carrera 4 GTS på isen. Det var helt otroligt, det är det sjukaste jag någonsin har gjort. Åh, vad jag önskar att jag får göra det igen. Därefter blev det Mantorp, där jag körde en Porsche 718 Caymen GT4 RS, och låg på 242 km/tim på raksträckorna.
När Alice kör får hon ett adrenalinpåslag.
- Mitt blodsocker sticker då upp, så jag försöker hålla mig till en lågkolhydratskost på morgonen för att få mitt blodsockervärde stabilt så att jag kan tänka när jag kör. Jag har med mig en sportlunch, om det skulle hända något. Och när jag kör rally i skogen brukar jag ha med dextrosol, kexchoklad och sportbar i bilen.
Alice tycker att det är tråkigt att Race Apprentice är över.
- Men samtidigt har jag fått många fina nya vänner samt ett stort kontaktnät, bara på några månader, vilket jag troligtvis inte skulle ha fått annars. Det har varit en otrolig förutsättning för mig för att komma längre i min karriär.
Nu satsar Alice att få köra JSM, Svenska Mästerskapet.
- Jag ska försöka få in sponsorer för att kunna köra nästa år.
För Alice är det rally som gäller trots hennes diabetes.
- Jag har mina dåliga dagar med min diabetes. Antingen lägger man sig ner på golvet, eller så tar man tag i det. Vid 18 års ålder fick jag ett wake-up call, där rallyåkandet har hjälpt mig. Det har varit min grej, där jag har lärt mig hur jag ska hantera min diabetes vid mina adrenalinpåslag vid kickarna, som denna sport ger mig, avslutar Alice.

Text: Ann Fogelberg
Foto: Privat

Race Apprentice 2025 avslutades med ett besök på premiären för Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia på Scandinawian Raceway i Anderstorp. Där deltagarna på nära håll fick följa hur ett raceteam förbereder sig och genomför en professionell tävling.
”Porsche är fast förankrade i en jämlikhetskultur där det är självklart att alla ska ges lika möjligheter”, säger Anders Boqvist, märkeschef Porsche Sverige. ”Därför är det viktigt för oss att uppmuntra kvinnor att engagera sig i motorsport och stötta dem i tävlingssammanhang. Satsningen tillsammans med Mikaela Åhlin-Kottulinsky på att främja motorsport och hjälpa unga tjejer in i sporten ligger i linje med det.”