Jul- och nyårshelgen – årets största prövning för mig med diabetes. | Diabetes Wellness Sverige
Donate

Varje öre räknas verkligen.

Ge En Gåva

Du är här

Jul- och nyårshelgen – årets största prövning för mig med diabetes.

Julen står för dörren och snart är det dags att fira in det nya året. De flesta av oss konsumerar mer mat, läsk, sötsaker och alkohol än normalt vid denna tid och chokladaskar, glögg och lussebullar säljs på löpande band. Jag tycker dessa högtider är jätte härliga – men jag kan inte bortse från att jul- och nyårshelgen är en av de största prövningarna för mig med diabetes varje år. Under jul- och nyårsdagarna är det mer regel än undantag att man äter mer sötsaker och frångår sina vanliga rutiner samt avviker från de rekommenderade blodsockervärdena…

Det är en självklarhet för mig som diabetiker att vid jul, nyår och andra festligheter kunna ha roligt och unna mig något gott att äta och dricka. Jag försöker givetvis att alltid ha ett så jämt och normalt blodsocker som möjligt, men av egen erfarenhet vet jag att det är lätt hänt att man halkar ur de vanliga rutinerna när man är ledig vilket ofta leder till ett svängande blodsocker. I det här inlägget tänker jag ge er några tips om hur jag som diabetiker brukar tänka under jul och nyår:

  • Försök att äta all mat långsamt och med måtta (gärna sötsakerna efter måltid) samt justera insulindosen därefter.
     
  • Minska på socker och stärkelser som finns i bl.a. pasta, bröd, ris, gröt och potatis (Jansons frestelse kan man t.ex. göra med blomkål)
     
  • För många finns inte den största sockerboven på själva julbordet, utan den är på sidan om i form av söta drycker, godis och bakverk. Dessa går dock att ersätta med lightdryck och man kan även välja att köpa/baka desserter med mindre socker. Ett bra alternativ till godis är att äta nötter, nötter mättar vilket också hjälper från onödigt småätande. Mörk choklad med hög kakaohalt är också ett bra val!
     
  • Försök att hålla måltidsrutinerna och gå heller inte till matbordet vrålhungrig. Är man vrålhungrig är det lätt hänt att man överkompenserar och äter mer än vad man borde vilket inte är bra för kroppen. Att överäta kan också göra det svårare att dosera sitt insulin vilket kan resultera i hypo- eller hyperglykemi. 
     
  • Om du ska dricka alkohol, gör det med måtta!

Med lite planering och förberedelser är det inga problem för oss med diabetes att kunna njuta av julen fullt ut, och till skillnad från vad vissa tror går det faktiskt att fira jul och behålla julkänslan utan att äta för mycket socker. Klassiker som revbensspjäll, lax, julskinka, klassisk inlagd sill, korv, ägg med räkor eller löjrom, hemlagade köttbullar m.m. är väldigt ”diabetes-vänligt” då de innehåller få kolhydrater. Att äta nyttigt bidrar dessutom till att man mår bra på både kort och lång sikt.

Men… Julen äger som bekant bara rum en gång om året och om jag får i mig mer snabba kolhydrater än vanligt under denna dag är inte det hela världen. Det gäller att undvika de största fällorna, tänka efter och göra det bästa av situationen. Jag kommer aldrig låta min sjukdom ge mig dåligt samvete för att jag äter mer sötsaker än vanligt under dessa dagar, och jag kommer njuta av denna högtid tillsammans med mina nära och kära till fullo.  

God jul och gott nytt år!

Instagram: carolanylund

Blogg: cnylund.se

 

Carola

×

Share this