Vanliga frågor

 

Ni skickar fortfarande brev till min gamla adress?

SVAR: Vi får tyvärr inga indikationer på att du har flyttat förrän du själv informerar oss om det. Det kan även dröja 1-2 brev innan ändringarna träder i kraft, så om det skulle komma ännu ett par brev till din gamla adress ber vi i förhand om ursäkt för det. Breven kommer så småningom att komma till din nya adress. 


Var har ni fått min adress ifrån? 

SVAR: Två gånger per år skickar vi brev till allmänheten. Då får vi adresser från företag och adressregister som säljer adresser. Det ska framgå på brevet vilken adresskälla vi använt oss av. Om du inte vill ha denna typ av information från organisationer så rekommenderar vi dig att ringa Nix Adresserat på telefon 020 55 70 00 och be dem spärra din adress för försäljning.


Ni skickar dubbletter till mig, varför?

SVAR: Ibland kan det bli dubbletter i vårt system. Efter att vi har korrigerat felet kan det tyvärr komma 1-2 dubbla utskick till vilket beror på lång produktionstid. Vi ber i förväg om ursäkt för det, så småningom kommer du endast att få ett brev från oss. Det spelar ingen roll vilket inbetalningskort du använder, det som blir över går bra att slänga. Du behöver inte skicka tillbaka dubbletterna till oss. 


Varför skickar ni presenter till mig?

SVAR: Tillsammans med våra systerorganisationer tar vi fram olika presenter och vi får därför ett väldigt lågt pris på våra produkter. Vi testar kontinuerligt vilka marknadsföringsmetoder som fungerar bäst och det visar sig gång på gång att om vi inte skickar med en gåva/present så får vi in mindre pengar till forskningen. Därför väljer vi att alltid skicka med en present tillsammans med våra utskick.


Jag har skickat brev i retur, men ändå fortsätter de att komma. Varför?

SVAR: När vi får in returpost sorteras den för hand hos oss. Alla brev som har tydliga meddelanden tas bort från vårt system om det begärs. Det finns en risk att vissa brev missas på grund av den mänskliga faktorn. Vi ber er kontakta oss om så är fallet och ni inte vill ha fler brev från oss.

 

Varför skickar ni ut brev?

SVAR: Ett av stiftelsens ändamål är att informera allmänheten om diabetes för att öka kunskap om sjukdomen. Då man fått ta del av något av våra brev till allmänheten, som vi skickar ut två gånger per år, och svarat på det genom att stödja oss så hamnar man automatiskt i vårt system. Om man önskar bli borttagen så ordnar vi det, kontakta oss på 08 511 612 00.


Hur kan ni veta att jag har diabetes?

SVAR: Vi har igen aning om vilka av våra givare som är diabetiker. Vi har ingen tillgång till några journaler. Två gånger om året skickar vi utskick till allmänheten. Då köper vi adresslistor baserad på ålder eller ort. 


Jag ringde in förra månaden och ville bli struken, men nu kom det ett brev till, varför?

SVAR: På grund av lång framförhållning och produktionstid för att dra ned kostnaderna kan det tyvärr komma 1-2 brev efter att man begärt avslut. Vi ber om ursäkt för det. Dessa brev ska plockas bort, men ibland missas de av mänskliga faktorn och man får ta del av brevet ändå. 


Jag är med i postkodlotteriet, det hjälper väl er också?

SVAR: Nej, vi är inte med i postkodlotteriets utdelningar och gagnas inte av de gåvor som ges till organisationen.