Goda och nyttiga chokladbollar | Diabetes Wellness Sverige
Donate

Varje öre räknas verkligen.

Ge En Gåva

Goda och nyttiga chokladbollar

Goda och nyttiga chokladbollar

Baka goda och nyttiga chokladbollar från dietisten och journalisten Kajsa Asp Jonson's inspirationsbok för ett hållbart hälsosamt liv.

Publicerat: 27 okt 2017
Dela:

Du behöver

10 färska dadlar
3 dl cashewnötter (ej rostade eller saltade)
2 msk raw-kakao nibs + 1 msk kakao
eller 3 msk kakao
1 msk rapsolja
1-2 msk vatten (beroende på konsistensen)

Att rulla i:
kakao, kokosflingor, finkrossade nötter, pumpakärnor eller solrosfrön

Lägg nötterna (och kakaonibsen) i en matberedare så att de mals till mjöl. Låt dem inte malas helt utan behåll gärna småbitar som ger tuggmotstånd. Tillsätt dadlar (urkärnade), kakao och olja. Kör till en jämn smet och späd med vatten om det behövs. Degen kan behöva köras i några omgångar, beroende på mixerns storlek.
Forma 16 bollar och rulla dem i kakao, kokosflingor, finkrossade nötter, pumpakärnor eller solrosfrön. Ställ bollarna i kylen, gärna i ett par timmar så de hinner stelna lite innan det är dags att njuta av dem. Förvara gärna i frysen om de inte går åt direkt.

Nötterna gör att bollarna har en hög andel enkel- och fleromättat fett. De innehåller enbart naturliga sockerarter (från dadlarna) och är en bra källa till fibrer och järn.

 

Receptet är hämtat ur boken Hjärna. Hjärta. Mage. För hållbar hälsa och ett skönare liv, skriven av Kajsa Asp Jonson, dietist och journalist. 

Boken är en inspirationsbok för ett hållbart hälsosamt liv och en beskrivning av hur alla delar hänger ihop och påverkar hälsan – matvanorna, tarmbakterierna, fysisk aktivitet, stress, mindfulness och sömn.

Läs mer om boken och om hur du kan beställa den här.

Dela med sig:
×

Share this