Brist på krom kan vara bidragande orsak till diabetes typ 2 | Diabetes Wellness Sverige
Donate

Varje öre räknas verkligen.

Ge En Gåva

Brist på krom kan vara bidragande orsak till diabetes typ 2

Brist på krom kan vara bidragande orsak till diabetes typ 2

Krom kan minska sötsuget och öka fettförbränningen och krävs för att insulinet ska kunna arbeta optimalt. Brist på krom kan leda till försämrat utnyttjande av blodsockret och kan eventuellt bidra till utvecklandet av diabetes typ 2.

 

Publicerat: 06 nov 2017
Dela:

Krom deltar i kroppens omsättning av glukos, samverkar med insulin vid kolhydratmetabolismen, förebygger och sänker ett förhöjt blodtryck. Krom reducerar även förhöjda blodfetter och ökar det goda kolesterolet (HDL) samt bidrar till en ökad muskelmassa vilket i sig ger en ökad energiförbrukning (BMR).

Med hjälp av krom fungerar glukosupptaget till hjärnans mättnadscentrum vilket gör att hungerkänslor minskar och glykos- och fettförbränning ökar. Kromets funktion liknar hormonernas funktion, det utsöndras av kroppen efter behovet – blodsockerbehovet.

Symptom där du märker att du har brist på krom kan vara vid risk för diabetes, sockersug, höga blodfetter, nervösa besvär och depression, hämmad proteinsyntes och ögonproblem som grumlig hornhinna.

Ligger du i riskzonen?
De som ligger i riskzonen är oftast diabetiker, äldre människor, de som bantar, hårt tränade, mag- och tarmopererade, stressade, gravida och ammande.

Det dagliga behovet av krom är individuellt beroende på ålder och kön men ett rekommenderat behov sägs vara 50-200 mcg för en vuxen person. Ett för litet intag kan påverka ämnesomsättningen och insulinkänsligheten negativt och för stor dos under en lång tid kan vara skadligt, så max ett intag på 800 mcg per dag.

Livsmedel som är bra källor till krom är bland annat äggula, skaldjur som musslor och ostron, tonfisk, kött, fullkorn, svamp och nötter.
Raffinering av livsmedel gör att upp till 80 procent av det naturliga krominnehållet förstörs. Krom utsöndras i högre koncentrationer vid motion och stress eller intag av mycket snabba kolhydrater. Löpare utsöndrar dubbelt så mycket krom under dagar då de tränar jämfört med dagar då de inte tränar.

Som diabetiker bör man samråda med sin läkare vid intag av kromtillskott eftersom insulinbehovet kan ändras.

Livsmedelsforskare i Lund har även upptäckt att det är hälsosamt att få i sig små mängder krom och vissa aminosyror före maten, för att denna blandning utspädd i vatten dämpar rejält den blodsockerstegring som uppstår när man äter.

Källa: kurera.se, vitaminsidan.se

Dela med sig:
×

Share this