Anders funderingar | Diabetes Wellness Sverige
Donate

Varje öre räknas verkligen.

Ge En Gåva

Du är här

Anders funderingar

När Anders börjar träna inför Blodomloppet med Ewas övningar så uppstod några frågor. Här nedan kan ni läsa Anders funderingar och Ewas svar. Har du frågor eller funderingar över din träning, eller behöver du helt enkelt hjälp att komma igång med din träning? Mejla Ewa på hej@snabbfoting.se. Eller gå in på Snabbfotings hemsida och läs mer om hur Ewa kan hjälpa dig att komma igång. 


Anders funderingar och feedback:

Förra helgen blev det ungefär 7000steg per dag men söndag och måndag blev det färre steg men det blev 1-2 tim kroppsarbete som brände kalorier men som kanske inte tränade fötterna.

Tisdagens motion blev drygt 26000 steg (1,92 mil) varav jag lufsade 1 km i 10 min men då hade jag redan gått 20000 steg så benen blev helt stumma när jag försökte lufsa på. Det gick inte att lufsa några längre sträckor innan benen sa ifrån.

Jag antar att jag utan problem borde fixa 3 km på 30 min när jag lufsar utan att ha gått 20000 steg först. Frågan är vad man kan göra när benen blir stumma? Nu fick jag lufsa en minut och gå raskt två min i stöten. 

Ska jag testa Ewas övningar imorgon bitti? Jag går alltid upp runt 7 och tar en två timmars morgonpromenad före möten så frågan är om jag ska värma upp med hennes övningar och sen försöka lufsa igen eller bara gå ut och gå i rask takt?

Ewas svar:

Att benen blir stumma kan beror på flera saker. Antingen för att det blir lite för mycket eller för rask promenad (kroppen reagerar på mängden/belastningen), rekommenderar isåfall att minska stegen ibland och inför loppet se till att bli fräsch i kroppen. Det kan vara ett cirkulationsproblem då skulle det vara lämpligt med enkel rörelseträning (gärna dynamisk stretch/rörelseträning) och några cirkulationsövningar som ger syre till nervssystemet. Googla på nätet på dynamisk rörelseträning. Du kan också få en mycket enkel uppgift som ger syre och stärker fötterna: Plocka fram en liten handduk som läggs på golvet, stå barfota och skrynkla/krama ihop och gå sakta framåt. Krama handduken med en fot åt gången. Byt när tröttheten kommer.

Det är bra om du helt enkelt lyssnar på kroppen och reglerar stegen lite efter hur mycket du står och går.

Dagar när styrkeövningar sker ca 2 ggr per vecka kan du gott minska stegen om du känner för det och även farten, lägg övningarna där det passar bra i kalendern och livet. Det räcker med att göra övningarna max 5-10 minuter totalt och gärna dagar när det bara är vanlig promenad så det inte blir både styrka och “belastning” från raskare, lätt lätt jogging. Skynda långsamt!! :) Helt ok att göra varje övning så du hittar rätt i dem för att lära upp det vi personliga tränare kallar muskelminne. Men det går givetvis att sluta när trötthetskänslan infinner sig.

Anders vill komma igång och träna inför loppet. Skulle jag däremot träna Anders långsiktigt skulle jag börja kika på några alternativa träningsformer och kost för att hitta det långsiktigt hållbara. Cykling är snällt mot knän och t.ex. vattenlöpning som jag erbjuder överviktiga, rehab personer och konditionssugna som gör att man slipper belastningen i ett löpsteg.

Se filmerna och följ Anders och Ewa i Utmaningen blodomloppet 

×

Share this